Perkahwinan bermula dari "ZERO"


" Beli Sikit-Sikit Lama-Lama Lengkap Jua 'Rumahku Syurgaku' "


Assalammualaikum,
Eyrra nak share sikit tentang kehidupan sebelum nak masuk alam perkahwinan ni... Eyrra lagi pentingkan kehidupan selepas kahwin berbanding fikir pasal majlis kahwin... sebab majlis kahwin bila-bila boleh buatkan... tapi rumah ???? kalau tak ada rumah mana pula nak duduk... tak kan nak tinggal asing-asing atau duduk dengan parents... kalau nak merasa berdikari usaha duduk sendiri... susah senang dengan pasangan kita... masa tu baru kau tau macam mana nak cari duit... masa tu baru kau fikir duit tu amat penting bagi kau... tak boleh nak hidup mewah sangat.... nak beli tu nak beli ni... kau kene fikir betul-betul untuk future kau... kau dengan pasangan bukannya hidup sehari dua... mungkin jodoh korang panjang... bertahun-tahun kau hidup dengan dia... so apa yang penting kau kene pandai saving... kalau tak makan lah apa yang ada dekat rumah tu nanti... tak gitu.... 

Walaupun aku belum kahwin... tapi banyak benda sebenarnya aku dah tau... sebab aku suka bertanya dengan orang yang dah lama berkahwin... sebab diaorang dah makan garam dulu dari aku... so aku tau lah serba sedikit nak saving duit untuk kehidupan selepas kahwin aku nanti... kadang-kadang memang terniat dalam hati ni nak beli macam-macam... tapi fikir kan future yang up coming ni... terus saving sikit-sikit... bukan aku tak nak rasa hidup susah... tapi at least ada lah duit simpanan di bank... tak kan hidup ni nak terlalu boros... sebab kalau kita dah kahwin... totally hidup kita akan jadi "zero" kau kene hidup dari tak ada benda... kira macam baby lah kan... dari tak tau apa-apa barulah kau ada ilmu....contoh macam rumah kau kosong... lama-lama kau beli sikit-sikit... inshaallah barang dalam rumah kau akan penuh... 

Bagi aku kan... biarlah orang tengok rumah kita kosong.... tak ada apa-apa langsung... janji hidup kita tak berhutang... kita beli dengan duit titik peluh kita dengan pasangan.... kalau kau perempuan, kalau kau dah bekerja kau mesti fikir nak cari duit tu susahkan... so kau jangan lah demand nak mintak laki kau tu beli macam-macam... baru kahwin eloklah kau hidup berserderhana dulu... kalau kau ada rumah sendiri... kira kau beruntunglah... orang lain tu kene sewa dan macam-macam dugaan lagi tau.... 

kalau kau dah bersetuju nak berkahwin dengan lelaki tu... kau kene bersedialah nak hidup susah senang dengan dia... kalau kau dah tau laki kau gaji ciput je... kau nak macam-macam sampai dia fikir nak berhutang... baik kau stop... sebab berhutang ni lagi perit daripada kau hidup susah... inshaallah kalau kau bagi semangat dekat laki kau hari-hari sebelum dia pegi kerja nanti.... mungkin dia lagi rasa semangat nak bekerja... mungkin dia dapat naik pangkat atau naik gaji.... haaaaa... tak gitu... kau fikir positive je beb... hidup kau juga senang nanti kan... 

okeylah jom terjah barang-barang dekat IKEA ni... aku sebagai orang perempuan teringin sangat nak rumah macam dekat bawah ni... tapi aku tau... nak mulakan hidup berumah tangga ni memang banyak pakai duit... bak kata En. Tunang beli yang basic je dulu... sebab nanti tak ada lah awak kene cuci baju pakai tangan.... hahahahah... sayang juga En. Tunang  dekat aku.... ingatkan tak sayang...tapi dia cakap kita start dari bawah yer... kalau awak boleh terima saya masa saya zero dulu... tak kan awak tak boleh terima saya yang sekarang... saya akan usaha buat awak gembira nanti... inshaallah... 




banyak-banyak bilik dekat IKEA tu... bilik ni yang paling Eyrra suka,,, sebab almari dia sekali dengan cermin... so tak payah beli cermin make up lagi... aku boleh je berdiri depan almari... boleh posing-posing... hahahaha... baru puas sikit dapat cermin besar-besar macam ni....






bila aku tengok dapur-dapur ni memang teringgin juga... tapi bila tengok harga... rasa macam nak beli kereta cash je tau... hhahahhaha.... so pandang-pandang je lah dulu... kalau ada rezeki dapat lah merasa dekat rumah sendiri....





tadaaaaaaaaaa!!!!! tempat frame ni memang wajib ada dekat rumah aku nanti... sebab apa... sebab aku nak rumah aku nanti ceria dengan gambar-gambar aku dengan pasangan... heheheh... tak kisah lah rumah aku kecik ke nanti... yang penting ada space tempat letak frame... hehehehe






aku suka sangat meja makan yang kecik-kecik macam tu... yang simple... senang sikit nak ubah-ubah tempat... sebab aku suka deco rumah... tu yang tak sabar nak aada rumah sendiri... aku akan deco rumah aku sikit demi sikit... heheheheh






cantiknyaaaa ruang tamu dekat IKEA ni.... masa pergi IKEA hari tu ada jugalah usya-usya harga... tak semua benda dekat IKEA tu mahal... kene pandai-pandai cari lah yang cantik-cantik tapi harganya berpatutan... barulah berbaloikan... hidup ni kene pandai menilai sesuatu barang.,,, jangan main rembat je... nanti ada je tak puas hati... lepas tu bash orang yang jual tu cakap tak ada kualiti.. padahal tak pandai cari barang... tengok cantik je rembat... tak tengok harga... bila pakai rosak... menjaja citer dekat orang barang dekat kedai tu tak elok... hahahaha... barang kalau jaga elok-elok inshaallah okey... kalau ganas-ganas memang cepat lah rosak... hehehhe

ehhhh... dah banyak sangat celoteh ni... jam pun dah masuk pukul 1,50 p.m nak masuk kerja dah... 

tata semua,
meoww meowww
Assalammualaikum


4 comments:

  1. Betul tu awak :) Perkahwinan bermula dari 'zero' dan kita sama-sama berusaha meningkatkan kehidupan keluarga :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu sis... inshaallah kalau kita bersabar allah akan kasi rezeki yang terbaik dekat kita nanti...

      Delete
  2. Betul tue dear ... lepas kahwin banyak lagi benda nak belajar and semua akan mula dari "zero" balik . Slow-slow belajar nak hidup and kenali pasangan masing-masing . =)

    nice sharing . =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu sis... bak kata perpatah... sikit-sikit lama-lama jadi bukit... hehheheh

      Delete

 
Copyright © Missue Eyrra Zerra | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in