Cerpen Seorang Anak Gadis Bongsu Ayah




" Adik Rindu Mak & Ayah "

Assalammualaikum Semua...

Eyrra nak cerita sikit pasal " Cerpen Seorang Anak Gadis Bongsu Ayah " rindu punya pasal dekat parent... haaaaa... amikkkkk kauuuuu.... terus ada idea nak tulis entry pasal parent yang berada di Melaka tu.. Rindu yang tersangat... rasa dah tak sabar nak balik jumpa mereka... tinggal 10 hari je Eyrra dekat UITM ni... tak sabar nak balik... yeayyyyy.... okeyyy lahhh... Eyrra pun tak sabar nak cerita ni... jangan baca separuh je k... nanti tak tahu endingnya macam mana... tak seronoklah kalau macam tu kan... baca skip-skip... k lah.. tak nak merapu lagi... start!!!!! 

Mungkin Mak lebih kerap menelefon untuk menanyakan keadaan Eyrra setiap hari... Tapi Eyrra tahu, sebenarnya Ayahlah yang mengingatkan Mak untuk menelefon Eyrra??? sebab Mak selalu cakap yang Ayah selalu tanya khabar Eyrra... tapi Ayah ego nak telefon anak bongsu comel dia ni... Ayah ni... dengan anak sendiri pun nak malu-malu kucing... sikap Ayah memang macam tu bila dengan anak-anak dia... Eyrra dah terlalu faham sangat... tapi Eyrra tau... Ayah mesti nak tahu keadaan anak bongsu dia macam mana... kadang-kadang Ayah saje-saje je miscall Eyrra... kononnya tertekan lah tu... hehhe...

Petikan bicara seorang anak gadis dan Ayahnya...

Eyrra :
Assalammualaikum Ayah...

Ayah :
Waalaikumsalam...

Eyrra :
Ayah ada call Eyrra ke tadi??? rindu lah tu.... ( saje je buat ayah mengelabah... sebab ayah segan bila nak bercakap dengan anak gadis bongsu dia ni... )

Ayah :
Eh... tak ada lah... Ayah tertekan rasanya... ( ayah gelak-gelak... suara Ayah sangat happy masa tu bila dengan suara anak dia... cuma ego Ayah tu tak pernah hilang...)

Eyrra :
ye ke??? ohhhh... okey-okey... Ayah sihat??? 

Ayah :
sihat... Eyrra okey belajar...

Eyrra :
Buat masa ni okey lah... 

Ayah :
Eyrra nak cakap dengan Mak ke??? kejap ye Ayah panggil Mak... ( ehhhh.... dalam hati Eyrra... Eyrra call nak cakap dengan Ayah... boleh pula dia kasi telefon tu dekat Mak.. kelakar lah Ayah ni... macam-macam ragam... pandai dia berlakon... )

Semasa kecil, Mak lah yang lebih sering mendukung Eyrra... Tapi Eyrra tahu bahawa sebaik saja Ayah pulang dari Singapura dengan wajah yang letih Ayahlah selalu menanyakan apa yang Eyrra lakukan apabila Ayah tak ada dekat rumah...



Saat Eyrra sakit atau demam, Ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!".Tapi Eyrra tahu bahawa Ayah sangat risau.??



Ketika Eyrra remaja, Eyrra meminta izin untuk keluar malam... Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"... Eyrra sedar bahawa Ayah hanya ingin menjaga Eyrra? Kerana bagi Ayah, Eyrra seorang budak kecik yang tak tahu erti hidup yang sebenar... Ayah selalu anggap Eyrra ni masih budak kecik... Eyrra adalah sesuatu yang sangat berharga bagi Ayah...


Saat Eyrra sudah di percayai, Ayah pun melonggarkan peraturannya... Maka Eyrra telah melanggar kepercayaannya... Eyrra terlewat sampai ke rumah... Ayah kasi keluar sehingga sebelum pukul 6 petang... tapi Eyrra terlewat sampai rumah... Eyrra sampai pukul 7.30 malam... Maka Ayah lah yang setia menunggu Eyrra di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

Setelah Eyrra dewasa,Ayah telah menghantar Eyrra ke universiti untuk belajar..
Di saat Eyrra memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah Eyrra, Ayah hanya mengerutkan dahi... tanpa menolak, beliau memenuhinya... Saat Eyrra berjaya nanti... Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untuk Eyrra... Ayah akan tersenyum dengan bangga... Eyrra harap Eyrra akan dapat buat Ayah tersenyum dengan kejayaan Eyrra dan melihat Eyrra naik pentas ( KONVO UITM )... Insyaallah... Amin...

 ( suatu hari nanti Eyrra pasti dimiliki oleh jejaka yang berhati mulia dan sangat menyayangi Eyrra seperti mana Ayah menyayangi Eyrra... Amin... ) 

Sampai ketika jodoh Eyrra telah datang dan meminta izin untuk mengambil Eyrra dari Ayah... Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya... Dan akhirnya... Saat Ayah melihat Eyrra duduk di atas pelamin bersama pasangan Eyrra... Ayah pun tersenyum bahagia...

Eyrra tahu,bahawa Ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana Ayah sangat bahagia... Dan Ayah pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik... Bahagiakan lah puteri kecilku yang manis bersama pasangannya"...

Setelah itu Ayah hanya akan menunggu kedatangan Eyrra bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk... Dengan rambut yang memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga Eyrra..

" Sayang Ayah sepanjang masa sayang Ibu membawa ke Syurga "




Masa kecik Ayah jaga Eyrra macam anak raja...  apa yang Eyrra nak... semua dia belikan... Ayah terlalu manjakan budak kecik yang bernama Norhazira Binti Mohamad ni... Jasa mereka sangat lah besar sehingga Eyrra takut tak dapat balas balik jasa kedua Mak Ayah Eyrra ni... Eyrra sangat sayang kan kedua-duanya...  


Tata semua
Meowww Meowww

Assalammualaikum kawan-kawan ku....


Dugaan Kami...


satu kegagalan itu MEMBAWE kite kearah 1001 KEJAYAAN.....!!! "

pelbagai dugaan yang kita orang hadapi dalam minggu ni... start dari hari sabtu 23/2/2013... tak cukup orang untuk bernasyid.. bila dah cukup... kira dah stabillahkan... kira lega jugalah... tak payah nak mencari lagi... siapa yang berminat nak masuk nasyid... 

lepas tu hari ahad 24/2/2013 kita orang sibuk dengan rehearsal teater untuk dinner... dah hole kan satu hari... lepas tu... kita orang dapat berita yang 2 orang rakan nasyid terpaksa tarik diri... sebab dia ada program under UITM... terpaksalah kita orang cari 2 orang lagi... selamat ada yang berminat nak join nasyid untuk Kolej Mutiara ni... thanks rakan-rakanku...

hari isnin 25/2/2013 pula tarikh dinner DIBA.. dah tak practise nasyid... sebab yang masuk nasyid ni.. semuanya budak DIBA kecuali Kak Solleha... tu yang tinggal berapa hari je nak practise... masing-masing pula sibuk dengan TEST dan QUIZ... 

hari selasa 26/2/2013 salah sorang dari rakan nasyid pakwe dia excident... dia dah tarik diri... sebab dia nak ziarah pakwe dia... tapi umur pakwe dia tak panjang... Allah swt lebih menyanyangi pakwe dia.. hari khamis arwah pakwe dia meninggal dunia... kami pun turut simpati... Eyrra harap rakan Eyrra dapat terima dengan dugaan yang melanda diri rakan Eyrra tu.. mungkin semua ni terjadi ada hikmahnya disebalik kejadian.. 

hari rabu 27/2/2013 pula kita orang practise dengan biasa je... tak ada apa-apa yang terjadi... kita orang practise dengan semangatnya... walaupun tak cukup seorang... kita orang tetap practise juga... walaupun masa tu sayu-sayu je... 

hari khamis 28/2/2013 kita orang cipta gaya dah rentak ending... dah cun dah... kira kita orang dah oke dah masa tu... cuma rakan-rakan Eyrra masih mengharapkan teguran dari Eyrra... tapi tak apa... Eyrra tak kisah... sebab Eyrra happy sangat bila tengok diorang semangat nak buat gaya dan nyanyi... tapi ada jugalah yang Eyrra perasan... bila Eyrra tegur dia... dia buat muka... Eyrra tegur tu bukannya Eyrra nak tunjuk yang Eyrra ni bagus ke apa ke kan.. cuma Eyrra tak nak korang buat silap yang sama lagi... bagi siapa yang terasa tu... berubahlah dari sekarang... kalau orang tegur tu... perlu lah terima... kalau tak terima macam ni lah jadinya... korang sendiri pun tau kan apa yang terjadi malam tu...

hari jumaat 1/3/2013 pula.. rakan Eyrra atuk dia meninggal dunia... dia pula pemain alat muzik... kira dia penting jugalah dalam team kita orang ni... tapi nak buat macam mana... kira dia kene balik juga lah dan tarik diri... 

hari sabtu 2/3/2013 pagi... solo kita orang sakit tekak... lepas tu dia tak boleh nyanyi... sebab tekak dia sakit sampai serak suara dia... dia dah tak boleh perform... dia ganti dekat rakan Eyrra yang lain... Eyrra bukannya tak nak ganti solo tu... Eyrra pun kene hafal puisi dan Eyrra kene cover solo tu nyanyi n Eyrra pun ada nyanyi untuk intro... tak kan semua Eyrra nak jadi solo... penatlah kan... adil lah... kalau Eyrra bagi-bagikan... tak boleh lah Eyrra sorang je yang nyanyi... nanti tak ada kelainan suara lah... tak gitu rakan-rakanku... solo kita orang tu ganti main alat muzik... sebab dia dah tak boleh perform malam tu... Kak Nani yang jaga kita orang tu cakap dia mimpi tak elok... tapi Eyrra tak percaya semua tu... sebab kalau kita perform yang terbaik... kira tak ada pape yang berlaku... 

malam 2/3/2013 Eyrra pun rasa tak sedap hati... Eyrra kalau buat persembahan... Eyrra tak pernah rasa serisau malam tu... Eyrra pun tak tau kenapa... lepas azan maghrib... Eyrra text rakan-rakan Eyrra... kalau dah siap terus turun bawah... tapi diorang ni... bila janji 8.15... 8.20 baru sampai... tak pernah nak on time masing-masing... pelik Eyrra tengok perangai diorang ni... Eyrra dengan kucing je yang semangat dekat bawah tu... sebab Eyrra risau kalau kita orang tak dapat perform yang okey malam tu... Eyrra bukannya nak yang perfect... tapi korang kene hargailah diri korang sendiri... korang dah practise penat-penat... tak kan nak dapat hasil yang tak elok... betul tak??? korang fikir-fikir lah balik cakap Eyrra ni... nak menyesal pun tak guna lagi.. benda dah jadikan... semua ni satu hikmah... korang perlu buat kan pengajaran untuk diri korang sendiri... lepas ni jangan lah lalai lagi... 

malam tu memang Eyrra sedih sangat... tapi tak apa... Eyrra boleh terima.. cuma mula-mula terasa sia-sia juga lah... sebab dah penat practise hari-hari... tapi hasilnya... sangat tak memuaskan... lepas tu cara masing-masing macam tak pernah practise... tu yang Eyrra sedih sangat-sangat... sampai air mata ni tak boleh nak berhenti... hampir intro skip,gaya skip,lagu asal skip... tak faham Eyrra... rasa macam nak turun pentas je masa tu... malu juga lah kan.. sebab rektor ada... ramai pula masa malam tu... selalu kalau nasyid... tak ramai macam malam tu... tak apa lah... malam tu bagi Eyrra korang buat yang terbaik... Eyrra bangga dengan korang... kesilapan tu datang bila kita berdebar dan takut berhadapan dengan orang ramai... " Peserta Kolej Mutiara memang yang terbaik " 


tata semua
meowww meowwww


 
Copyright © Missue Eyrra Zerra | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in