Cerpen Seorang Anak Gadis Bongsu Ayah




" Adik Rindu Mak & Ayah "

Assalammualaikum Semua...

Eyrra nak cerita sikit pasal " Cerpen Seorang Anak Gadis Bongsu Ayah " rindu punya pasal dekat parent... haaaaa... amikkkkk kauuuuu.... terus ada idea nak tulis entry pasal parent yang berada di Melaka tu.. Rindu yang tersangat... rasa dah tak sabar nak balik jumpa mereka... tinggal 10 hari je Eyrra dekat UITM ni... tak sabar nak balik... yeayyyyy.... okeyyy lahhh... Eyrra pun tak sabar nak cerita ni... jangan baca separuh je k... nanti tak tahu endingnya macam mana... tak seronoklah kalau macam tu kan... baca skip-skip... k lah.. tak nak merapu lagi... start!!!!! 

Mungkin Mak lebih kerap menelefon untuk menanyakan keadaan Eyrra setiap hari... Tapi Eyrra tahu, sebenarnya Ayahlah yang mengingatkan Mak untuk menelefon Eyrra??? sebab Mak selalu cakap yang Ayah selalu tanya khabar Eyrra... tapi Ayah ego nak telefon anak bongsu comel dia ni... Ayah ni... dengan anak sendiri pun nak malu-malu kucing... sikap Ayah memang macam tu bila dengan anak-anak dia... Eyrra dah terlalu faham sangat... tapi Eyrra tau... Ayah mesti nak tahu keadaan anak bongsu dia macam mana... kadang-kadang Ayah saje-saje je miscall Eyrra... kononnya tertekan lah tu... hehhe...

Petikan bicara seorang anak gadis dan Ayahnya...

Eyrra :
Assalammualaikum Ayah...

Ayah :
Waalaikumsalam...

Eyrra :
Ayah ada call Eyrra ke tadi??? rindu lah tu.... ( saje je buat ayah mengelabah... sebab ayah segan bila nak bercakap dengan anak gadis bongsu dia ni... )

Ayah :
Eh... tak ada lah... Ayah tertekan rasanya... ( ayah gelak-gelak... suara Ayah sangat happy masa tu bila dengan suara anak dia... cuma ego Ayah tu tak pernah hilang...)

Eyrra :
ye ke??? ohhhh... okey-okey... Ayah sihat??? 

Ayah :
sihat... Eyrra okey belajar...

Eyrra :
Buat masa ni okey lah... 

Ayah :
Eyrra nak cakap dengan Mak ke??? kejap ye Ayah panggil Mak... ( ehhhh.... dalam hati Eyrra... Eyrra call nak cakap dengan Ayah... boleh pula dia kasi telefon tu dekat Mak.. kelakar lah Ayah ni... macam-macam ragam... pandai dia berlakon... )

Semasa kecil, Mak lah yang lebih sering mendukung Eyrra... Tapi Eyrra tahu bahawa sebaik saja Ayah pulang dari Singapura dengan wajah yang letih Ayahlah selalu menanyakan apa yang Eyrra lakukan apabila Ayah tak ada dekat rumah...



Saat Eyrra sakit atau demam, Ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!".Tapi Eyrra tahu bahawa Ayah sangat risau.??



Ketika Eyrra remaja, Eyrra meminta izin untuk keluar malam... Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"... Eyrra sedar bahawa Ayah hanya ingin menjaga Eyrra? Kerana bagi Ayah, Eyrra seorang budak kecik yang tak tahu erti hidup yang sebenar... Ayah selalu anggap Eyrra ni masih budak kecik... Eyrra adalah sesuatu yang sangat berharga bagi Ayah...


Saat Eyrra sudah di percayai, Ayah pun melonggarkan peraturannya... Maka Eyrra telah melanggar kepercayaannya... Eyrra terlewat sampai ke rumah... Ayah kasi keluar sehingga sebelum pukul 6 petang... tapi Eyrra terlewat sampai rumah... Eyrra sampai pukul 7.30 malam... Maka Ayah lah yang setia menunggu Eyrra di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

Setelah Eyrra dewasa,Ayah telah menghantar Eyrra ke universiti untuk belajar..
Di saat Eyrra memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah Eyrra, Ayah hanya mengerutkan dahi... tanpa menolak, beliau memenuhinya... Saat Eyrra berjaya nanti... Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untuk Eyrra... Ayah akan tersenyum dengan bangga... Eyrra harap Eyrra akan dapat buat Ayah tersenyum dengan kejayaan Eyrra dan melihat Eyrra naik pentas ( KONVO UITM )... Insyaallah... Amin...

 ( suatu hari nanti Eyrra pasti dimiliki oleh jejaka yang berhati mulia dan sangat menyayangi Eyrra seperti mana Ayah menyayangi Eyrra... Amin... ) 

Sampai ketika jodoh Eyrra telah datang dan meminta izin untuk mengambil Eyrra dari Ayah... Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya... Dan akhirnya... Saat Ayah melihat Eyrra duduk di atas pelamin bersama pasangan Eyrra... Ayah pun tersenyum bahagia...

Eyrra tahu,bahawa Ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana Ayah sangat bahagia... Dan Ayah pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik... Bahagiakan lah puteri kecilku yang manis bersama pasangannya"...

Setelah itu Ayah hanya akan menunggu kedatangan Eyrra bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk... Dengan rambut yang memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga Eyrra..

" Sayang Ayah sepanjang masa sayang Ibu membawa ke Syurga "




Masa kecik Ayah jaga Eyrra macam anak raja...  apa yang Eyrra nak... semua dia belikan... Ayah terlalu manjakan budak kecik yang bernama Norhazira Binti Mohamad ni... Jasa mereka sangat lah besar sehingga Eyrra takut tak dapat balas balik jasa kedua Mak Ayah Eyrra ni... Eyrra sangat sayang kan kedua-duanya...  


Tata semua
Meowww Meowww

Assalammualaikum kawan-kawan ku....


2 comments:

 
Copyright © Missue Eyrra Zerra | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in