RaYa Oh RaYa 19.8.2012


"HARI RAYA YANG PERTAMA"

Aku mula kan dari awal k... masa aku tengah tidur.... aku rasa macam ada orang tarik-tarik tangan aku.... ambil sesuatu dari pelukan ku... pegang-pegang muka aku... rasa seram plak kan.... kahkahkah... aku buka lah mata... aku tengok anak buah aku dak HAZIQ ada dekat depan mata aku... dia nak kejut sueyra dia bangun... dak HAZIQ ni... kalau nak kejut sueyra pun... bersuara lah... ni x... senyap je... mana sueyra nak bangun... ishhhh.... geram plak dengan budak ni... bila aku dah bangun... kemain suka lagi... mungkin dia rasa... dia berjaya kejut kan sueyra dia kot... hehheheh...

Aku bangun je dari tidur.... terus ke dapur.... tolong mak dan kakak ipar aku sedia kan makanan untuk orang datang... aku kemas-kemas,keluar kan pinggan mangkuk,basuh membasuh dan macam-macam lagi lah.... sampai dekat rumah nenek aku dah salam-salam... kita orang semua xmandi lagi... selamat jiran tertangga xdatang lagi.. kalau x... dalam sejarah aku... hari raya aku xmandi... pehhhhhhh... xselesa aku... 

Bila aku dah wangi.... aku pun meminta apun kepada kedua ibu bapa , abang dan kakak ipar aku... kerja aku ni... bergurau je lah di pagi raya... heehehe.... mintak maaf pun masih ada gurau senda nya lagi... sedih nya tahun ni... raya tanpa abang sulung dan abang ngah aku... abang ngah aku balik kelantan.. rumah isteri dia... abang long aku dia kene kerja.... sedih sangat-sangat... abang halim pula... dia balik pagi raya... sebab dia beraya dekat rumah isteri dia dulu.... sunyi je rumah kita orang ni.... rumah nenek je lah meriah... selamat rumah nenek sebelah rumah aku... ada gak rasa kemeriahan nya... nak tengok x picture aku dengan ayah dan mak aku.... manja x aku... hehehhe... aku sentiasa manja dengan mereka berdua ni.. sayang ayah dan mak....




picture aku bersama ayah tercinta.... eyrra sayang ayah sangat-sangat tau.... tanpa kasih sayang seorang ayah... anak dia yang manja ni rasa xtenang je... hehehhehe.... walaupun kadang-kadang degil budak ni... kihkihkih....



ni lah picture aku dengan mak aku yang tercinta.. masa ni aku duduk atas pangku mak aku... dia suruh aku duduk atas pangku dia... nak bermanja lah kan dengan anak bongsu dia ni... sayang mak sangat-sangat tau... 



bergambar dengan sepupu aku... sebenar nya masa ni je free... sebab raya pertama dekat rumah nenek memang sentiasa orang datang je... xputus-putus sedare mara dan jiran-jiran datang berhari raya... selamat hari raya maaf zahir je k... batin x.... kahkahkah.... sepupu aku ramai sebenarnya... tapi semua nya belum datang lagi.. tinggal anak ucu dan acik je.... sodeh sodeh.... rasa nak mengalir kan  air mata je.... 



ni lah wajah-wajah jelita sepupu-sepupu aku... 



ni lah salah satu anak sepupu aku yang kene rembat oleh sueyra.... kihkihkih.... sueyra dah lah suka budak-budak yang tembam dan comel macam ni... ramai kot baby yang datang sebenar nya... tapi aku xsempat nak snap2.... sebab sebuk je dekat dapur... lepas tu layan tetamu pula... dia lah baby yang bertuah dapat snap2 dengan sueyra.... tembam nya pipi dia... rasa nak cubit-cubit je.... hehehe.... selamat anak orang... hehehheeh.... 

bila dah penat melayan tetamu... aku pun baring-baring lah depan TV... sampai tertidur dekat depan TV... sampai orang datang pun aku xperasan.... sedap tidur lah kata kan... sampai mak aku kejut suruh tolong dia dekat dapur baru aku bangun... kalau x... sampai ke maghrib lah aku membuta.... lepas je maghrib... mak aku ajak pergi rumah mak long dan kak ida... pergi beraya dekat rumah diorang... aku sebenarnya malas nak pergi beraya... tapi bila dah kene paksa.. pergi lah juga... aku ni bila kene paksa... baru lah rela nak ikut... kahkahkah....

bila sampai je rumah mak long... duduk lah beberapa minit at umah mak long... dengar bunyi letupan mercun... sakit je hati aku... kuat gila bunyi mercun tu... sebelah rumah lah katakan... dah macam berada at israil dah aku rasa... dengar macam bunyi bom... terkejut-kejut aku... rasa macam nak baling bom je dekat muka dia... hehehehhe.... garang tu... sebab rasa macam menganggu je...  sebab bising sangat... banyak gila diaorang main mercun... terbakar lah duit yang dia kumpul selama ni... penat je kerja... akhir nya duit dibakar macam tu je... senang betul kan....kalau aku lah... dah boleh shopping dah... ahahahhaha

bila dah melantak dekat rumah mak long... kita orang pun pergi beraya dekat rumah kak ida... dia ada buat roti canai... dua keping tau aku makan... sedap ko roti canai yang dia buat tu... nyum nyum nyum.... semua family aku makan roti sampai dua... sebab roti canai tu kecik je... hehehheh... bila sedap-sedap kita orang tengah makan... ada pulak jiran kak ida main mercun... sampai termasuk dekat tepi rumah kak ida... bahaya kot... sebab budak-budak tengah main-main dekat luar... mercun tu plak meletup sangat menakut kan... sampai bising-bising anak sulung kak ida marah jiran dia tu... ye lah... tempat orang ramai ko pergi main mercun... bahaya kot.... agak-agak lah kan... rumah rapat-rapat... kene lah hormat jiran tertangga ni.... 

lepas je kenyang makan... kita orang pun beransur lah pulang dengan perut keyang nya... aku rasa macam nak meletup je perut aku ni... padahal makan xseberapa pun hari ni... cuma aku minum je banyak... aku bersyukur dengan apa yang allah kasi rezeki kepada aku... hari raya hari kemenangan kepada setiap umat islam yang berjaya berpuasa selama sebulan... bagi yang perempuan tu... allah sayang lebih dekat korang... tu yang allah kasi keistimewaan kepada kaum hawa....
 jangan jealous tau kaum adam.... ok lah... sampai disini je cerita raya pertama aku... nanti kalau ada cerita raya kedua... aku cerita kan dekat korang k.... 











0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © Missue Eyrra Zerra | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in